loading...
ثبت شرکت
zz بازدید : 270 چهارشنبه 18 دی 1398 نظرات (0)

 

کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا (champana) به معنای ماساژ دادن گرفته شده است که برای اولین بار در سال 1930 تولید شد. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی ، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاک های سیلیسی استفاده می نمودند. پس از آن، استفاده از صابون برای شستن موی سر بسیار متداول گردید تا اینکه دترجنتهای صناعی شناخته و انواع ملایم آن در شامپو های نوین به کار گرفته شد. امروزه، محصولات شامپو از جمله پرفروش ترین محصول بهداشتی در جهان می باشد که برندهای متعددی را به خود اختصاص داده است .

برند عبارت است از اسم ، اصطلاح ، نشانه ، طرح یا ترکیبی از آن ها که به منظور شناساندن کالاها و خدمات یک فروشنده یا گروهی از آن ها از محصولات رقبا می باشد .در واقع، برند یک حقوق انحصاری را برای کالا و خدمات ارائه شده ایجاد می نماید که برای مشتریان و مخاطبان خود جلب اطمینان می کند. با ثبت برند از برند و همچنین صاحب آن و سرمایه اش محافظت می شود که این محافظت توسط مراجع قانونی انجام می گیرد.

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید- توزیع- بسته بندی- خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را بدهد.

شایان ذکر است، ثبت علامت تجاری و یا حتی اصولاَ داشتن علامت تجاری، الزامی نیست. یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصولی، علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی، عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند، ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت ، مورد استفاده قرار دهند. قانون ثبت علامت و اختراعات در این مورد می گوید : " داشتن علامت تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد ". قانون مزبور اضافه می کند " حق استعمال انحصاری علامت تجاری، فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد ".

بنابراین صاحبان کالا یا محصول، جز در مواردی که دولت ثبت علامت تجاری را الزامی می کند، مجبور به ثبت آن نیستند . لیکن حق انحصاری علامت ، برای آن ها ، در صورتی امکان پذیر است که آن را به ثبت داده باشند. بدین ترتیب ، اشخاصی که علامت تجاری مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند، قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت ، جلوگیری کنند.

اگر شما از افرادی هستید که می خواهید برندتان را به ثبت برسانید، می توانید در طی مسیر ثبت، از مشاوره حقوقی متخصصان مجرب ثبت شرکت فکر برتر بهره بگیرید. مشاوران ما در این مرکز، با سال ها تجربه و همچنین با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارند، شما را یاری خواهند داد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، به اهداف خود دست یابید.

برای آشنایی خوانندگان محترم، در ادامه به نکات قابل توجه در ثبت برند شامپو می پردازیم.

 

برندهای قابل ثبت و غیرقابل ثبت

برندها به دو دسته برندهای قابل ثبت و برندهای غیرقابل ثبت تقسیم می شوند.

برندهای قابل ثبت :

برند شامل کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آن ها می باشد و در بعضی از کشورها از شعارهای تبلیغاتی، رنگ ها ، علائم سه بعدی و یا حتی عطرهای قابل استشمام استفاده می کنند که با توجه به قوانین و فرهنگ کشورها به ثبت می رسند.

برندهای غیرقابل ثبت :

1- ثبت برند یا واژه های عام

واژه های عام امکان ثبت شدن برای برند را ندارند به این دلیل که با ثبت برند واژه ها شخصی سازی می شوند .به همین دلیل واژه های عام امکان شخصی سازی ندارند برای مثال کتاب یک واژه عام است.

2- ثبت برند با علائم گمراه کننده

برندی که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه می کند یا فریب می دهد قابل ثبت نمی باشد.

3- ثبت برند با علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند.

برای ثبت برند علامت ها و تصاویری که استفاده می شود نباید خلاف موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی باشند و یا پرچم و نشانه هایی از سلطنت و کشورهای دیگر داشته باشد.

همچنین طبق قانون 32 ثبت برند،  با وجود شرایط ذیل  ثبت برند ممکن نمی باشد :

1- نتواند کالاها و خدمات ارائه شده را از کالاها و خدمات دیگر متمایز سازد.

2- خلاف شرع یا نظم عمومی یا اخلاق باشد.

3- عین یا شبیه علامت قبلاَ ثبت شده باشد و یا برند معروفی باشد.

4- علامت اختصاری پرجم و علامت نظامی و یا حروف و نشان رسمی یک کشور در برند باشد.

 

شرایط ثبت برند شامپو

علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.

علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم  و تعیین می شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد ، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.

بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.

همچنین، علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شامپو

1- مدارک مثبت هویت متقاضی

الف) اشخاص حقیقی:کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) اشخاص حقوقی:آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

2- مدارک نماینده قانونی:چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی(وکیل،دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ....) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

3-10 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد ده در ده سانتی متر

4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.

5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط

6- استفاده از حق تقدم:چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

7- نسخه ای از ضوابط و شرایط استفاده از علامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

 

مدت اعتبار برند ثبت شده

مدت اعتبار علامت ثبت شده به موجب ماده ی 14 قانون ثبت علایم تجاری ده سال تعیین شده است و تمدید اعتبار آن برای دوره های بعدی بلامانع است.ضمناَ هر گاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او، بدون عذر موجه، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی با ما تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 191
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 112
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 208
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 1,641
  • بازدید کلی : 209,754