loading...
ثبت شرکت
zz بازدید : 600 پنجشنبه 07 تیر 1397 نظرات (0)

ثبت برند یا علامت تجاری در دنیای امروز و رقابت موجود در بازار اصناف مختلف یکی از مهمرین عوامل تمایز و موفقیت در این بازار برندینگ و تبلیغات مدرن است که در جهت نیل به اهداف این منظور یکی از ابزار مورد نیاز ثبت برند مربوط به صنف فعالیت است چون همیشه متاسفانه افراد سود جو و سوءاستفاده گر در کمین تعرض به تبلیغات و نام تجاری صاحب اصناف هستند که با این اقدام از سوءاستفاده اینگونه افراد جلوگیری به عمل می آید

نکته: برند، نام تجاری، علامت تجاری همگی به یک معنا می باشند.

قدم اول: استعلام نام مورد نظر جهت ثبت

قبل از هر اقدامی در شروع پروسه ثبت برند باید نام مورد نظر خود را استعلام نمایید، ممکن است نام انتخابی شما قابلیت ثبت به عنوان برند را نداشته باشد، می توانید مطلب علامات مجاز جهت ثبت را مطالعه نمایید و یا ممکن است قبل از شما کسی علامت مورد نظر را به نام خود ثبت کرده باشد. ولی صرفا این موضوع باعث نمیشود که شما نتوانید آن نام را به عنوان برند خود ثبت نمایید، چرا که هر شخص میتواند یک علامت را تنها در موضوع فعالیت خود و در همان طبقه ثبت نماید، به طور مثال اگر شخص حقیقی یا حقوقی نام تجاری آیسودا را برای تولید شیرینی و شکلات ثبت کرده باشد، شخص دیگری می تواند این علامت را در زمینه آرایشی و بهداشتی ثبت نماید، علائم تجاری نسبت به زمینه فعالیت به طور کل در 45 طبقه اصلی قرار گرفته و قابل ثبت هستند که می توانید لیست این طبقات را از اینجا مشاهده و یا دانلود نمایید.

استعلام ثبت برند در ایران از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی به صورت کاملا رایگان قابل انجام است، متاسفانه به دلیل پیچیده بودن سامانه عموما افرادی که به سامانه مراجعه می نمایند به مشکل بر خورده و کمی گمراه می شوند، در صورت تمایل می توانید علامت مورد نظر خود را به صورت کاملا رایگان و به راحتی توسط موسسه هزاره سوم استعلام نمایید، جهت استعلام برند مورد نظر خود کلیک نمایید.
قدم دوم: بررسی مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند فارسی یا لاتین

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری به طور کامل در انتهای همین متن قرار گرفته است، تنها تفاوت در فارسی یا لاتین بودن برند است، اگر نام انتخابی شما دارای ریشه و معنی فارسی باشد، برند شما فارسی و اگر دارای معنی انگلیسی باشد لاتین تلقی می گردد. جهت ثبت برند فارسی نیاز به جواز و برای ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی  و جواز می باشد، اگر کارت بازرگانی و یا جواز ندارید جای نگرانی وجود ندارد، این مشکل به راحتی قابل حل است، مشاوران هزاره سوم شما را راهنمایی خواهند کرد.
قدم آخر: مراجعه به سامانه مالکیت معنوی و ثبت اظهار نامه در سامانه

پس از تکمیل مدارک می توانید با مراجعه به سایت مالکیت معنوی به ثبت برند خود اقدام نمایید، اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید می توانید از راهنمای ثبت اظهار نامه علامت استفاده نمایید و یا از مشاوران هزاره سوم کمک بگیرید. پس از ثبت اظهار نامه و بررسی آن توسط کارشناس اداره علامت تاییدیه و یا نقص از طرف اداره اعلام می گردد، در صورتی که در ثبت اظهار نامه دقت لازم را نداشته باشید، در صورت نقص خوردن پرونده از طرف کارشناس، ممکن است ماه ها کار شما به تعویق بیافتد، چرا که پرونده مجددا باید در صف کار شناسی قرار گیرد، پس این نکته را حتما لحاظ نمایید. در صورت تایید کارشناس برند شما به مدت یک ماه در روزنامه آگهی می گردد تا در صورت وجود معترض به ثبت برند شما، اعتراض صورت گرفته بررسی گردد، اگر معترضی وجود نداشته باشد پس از دوره یک ماهه آگهی نهایی برند به نامه شما به مدت 10 سال ثبت میگردد. به یاد داشته باشید که برند تنها 10 سال در مالکیت شما می باشد و قبل از اتمام این دوره حتما باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.

نکاتی در مورد علامت تجاری:

در صورتی که شخص دیگری از برند شما و یا حتی از نامی مشابه به آن استفاده نماید شما می توانید به راحتی کار او را متوقف و حتی در شرایطی می توانید از وی خسارت دریافت نمایید.

برند های تجاری قابل انتقال می باشند و ارزش هر برند نسبت به میزان محبوبیت آن نزد مصرف کنندگان متفاوت است، پس ثبت برند باعث ایجاد ارزش افزوده برای کالا و تجارت شما می گردد.

برند هیچ گونه مالیات و عوارضی ندارد، و تنها هزینه آن هزینه ثبت و تمدید آن می باشد.

برند قابل ثبت جهانی نیز می باشد، به طور مثال در صورت ثبت مادرید برند خود، 86 کشور جهان برند شما را به رسمیت شناخته و مالکیت نام ثبت شده در تمامی کشور های عضو مادرید برای شما محفوظ خواهد بود. میتوانید لیست کشور های عضو مادرید را از لینک های زیر دانلود یا مشاهده نمایید.

دانلود کشورهای عضو ثبت برند مادرید

مشاهده کشورهای عضو ثبت برند مادرید

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند یا علامت تجاری

کپی شناسنامه و کارت ملی صاحب علامت تجاری

کپی جواز یا پروانه فعالیت مرتبط با صنف

علامت طراحی شده به صورت رنگی

مدارک شرکت(درصورتی که مالک علامت شرکت باشد)

کپی کارت بازرگانی (در صورتی که علامت تجاری حاوی عبارات بیگانه و لاتین باشد)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 191
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 675
  • بازدید سال : 2,247
  • بازدید کلی : 210,360